For lidt over en måned siden var Joltter en tur forbi Rom for at deltage ved Nikes italiensk baserede Innovation Summit. Dagsordenen for eventet inkluderede blandt andet et kig og en snak om de nye 3. trøjer, som Nike har designet i stærke iøjnefaldende farver. Se hvad Nike Football Senior Design Director Stuart McArthur havde at sige om designet.

For nogen kan det lyde helt grotesk. For andre er det helt logisk, ja nogen vil måske gå så langt at sige at kan have en afgørende betydning. Design har altid skabt et væld meninger og holdninger og de skyder ofte i mange forskellige retninger. For Nikes designere er designet af såvel fodboldtrøjer som fodboldstøvler blevet et helt centralt element i udviklingsprocessen.

Skil dig ud på stadion med de nye farverige 3. trøjer. Vælg din favorit her.

Design af fodboldtrøjer har altid haft en vigtig betydning for fodboldklubber. Det er den visuelle repræsentation af klubbens identitet på en fodboldbane og en klubs farver har i årtier dannet grundlaget for stærke følelser, stolthed og ære. Men særligt siden 90’erne har fodboldtrøjer fået sin helt egen kultur. I dag skifter en klub trøjer hvert år og som oftest er det ikke bare en trøje, men tre trøjer.

Og der er ingen tvivl om at det kan være en udfordring for mærkerne, når de år efter år skal i gang med et nyt design. Men det er absolut ikke noget som Stuart McArthur fra Nike har et problem med. Tværtimod. For McArthur er design en uendelig cyklus, et virvar af muligheder og potentiale, som blot ligger og venter på at blive taget i brug. Og det er lige præcis denne holdning McArthur og resten af Nikes design team klamrer sig fast til, når de skal i gang med at designe klubbernes 3. trøjer.

Skil dig ud på stadion med de nye farverige 3. trøjer. Vælg din favorit her.

For en ting er at designe hjemme- og udebanetrøjerne. Her ligger der nogle kulturelle forventninger til designet og man kan ikke “bare” gøre som det passer en. Hvis Nike lige pludselig lavede en gul hjemmebanetrøje til Barcelona, ville fans nok grynte lidt over det. Men når det kommer til 3. trøjerne er der mere frit spil. Her kan designerne komme med deres kreative inputs og ideer, (næsten) så vildt som de vil.

Nikes nye 3. trøjer er et resultat af denne “frihed”. Nej, det er ikke det vildeste design. Men konceptet og tankerne skiller sig ud fra de traditionelle rammer af fodboldtrøjer. Det handler om stærk visualitet og at øge spillernes selvsikkerhed. Jaja, selv om man skulle tro at der ikke kan pumpes mere selvsikkerhed ind i Zlatan, så har han selv fortalt Nike at lyse og stærke farver giver ham endnu mere selvtillid. Helle for ikke at være forsvarsspilleren som skal markere ham når PSG hopper i deres røde 3. trøje!

ALT_TAG

Vi har allerede fået de første glimt af Nikes 3. trøjer i aktion. Det gjorde ved den seneste runde af Champions League og Europa League. I denne uge skal Manchester City, PSG og Juventus optræde på udebane, så mon ikke vi bliver blændet af af deres 3. trøjer i denne omgang?