Så er de her. De dynamiske og eksplosive 3. trøjer, som skal lyse Nikes spillere op på banen. Og i aften vil de første trøjer blive taget i brug, når Barcelona besøger PSG i Champions League. Vi har taget de farverige trøjer ind til en fotosession så du kan vurdere, hvilken af trøjerne du bedst kan lide.

De nye 3. trøjer fra Nike repræsenterer deres seneste design eksperiment, som tager udgangspunkt i kraftige og vibrerende farver. Martin Lotti, som er Creative Director for Global Football, har delt nogle af design teamets inspirationskilder, da de skulle designe de nye trøjer.

Gå farveamok med de nye 3. trøjer fra Nike. Find dem lige her.

“Jeg ville skabe et design, som fyldte spillerne fra top til tå med farver. Jeg kan huske at jeg blev inspireret af en kunstudstilling i London’s South Bank hvor et af rummene var oversvømmet med neonlys for at skabe medrivende stemning og da vidste jeg at disse spillesæt, fra trøjen til shorts og sokker, skulle laves i de samme farver.”

Det er dog ikke det eneste sted Martin Lotti har hentet hjælp. Deres kontinuerlige kontakt med spillerne har nemlig også hjulpet dem på vej til det endelige resultat: “Vi hører tit fra vores spillere at lysere farver får dem til at føle sig hurtigere og mere kraftfulde. Der er et meget reelt psykologisk aspekt i disse farver. De to nuancer i front og bag spiller også en rolle - ideen om at din modspiller ser én farve foran dem, men de er slået vil de se en anden farve på bagsiden af trøjen. Jeg håber det vil inspirere spillerne til at efterlade deres modstandere i støvet.”

Skil dig ud på stadion med de nye farverige 3. trøjer. Vælg din favorit her.

Ofte spiller klubbens farver en vigtig rolle i spillertøjet og der er som regel nogle faste retningslinjer for, hvor langt man kan gå. Men med 3. trøjerne er det lidt anderledes: “Med tredje trøjerne kan du blive lidt mere eventyrlysten. Det er her at du kan designe en ny og anderledes spænding og energi. Det er et blankt kanvas, hvor du kan skabe nye historier, udfordre folk og starte nye samtaler og debatter. Vi kan godt lide at overraske fans og spillere.”

Men det betyder naturligvis ikke at designerne går fuldstændig amok. De holder sig stadig til en proces, der inkluderer dybe samtaler med klubberne: “Vi lytter til klubberne og prøver at finde en balance mellem fremtid og bevare fortiden. Hver klub har en bred fanskare og vi vil gerne have at tøjet kan omfavne alle, gamle som unge.

Barcelona, Galatsaray eller Inter. Hvilken trøje er din favorit?

Alle seks 3. trøjer er som Nikes øvrige trøjer udviklet med alle de seneste teknologier og det er også det vigtigste element, når designet af trøjerne sættes i gang: “Vi har fokus på fire elementer. Præstation er altid førende og vi ser først og fremmest på, hvordan vi kan øge niveauet for vores atleter. Derefter ser vi på stilen, hvordan den ser ud og sidder på kroppen. Så kommer sjælen, hvor vi ser på de sjælefulde detaljer, som inspirerer og taler til spillere og fans. Til sidst ser vi på hele designet gennem den bæredygtige linse i vores materiale- og fremstillingsvalg.”

Så hvad enten man støtter Manchester City, FC Barcelona, Inter Milan, Galatasaray, PSG eller Juventus, så har Nike med disse nye 3. trøjer virkelig prøvet at skabe en spilletrøje, som kan blive taget kærligt ind i de forskellige familier og virkelig fremhæve spillere og fans i en grad, som kan oversvømme modstanderne.

ALT_TAG

De nye farverige 3. trøjer, vil første gang blive set på banerne i aften, når FC Barcelona gæster Paris i 2. runde af Champions League. De resterende trøjer lader vente lidt på sig endnu. Men hvad synes du i det hele taget om Nikes nuværende designretning. Rammer de sømmet på hovedet eller fuldstændig ved siden af?